Intensief, maar fantastisch! - Reisverslag uit Perth, Australië van Clau K - WaarBenJij.nu Intensief, maar fantastisch! - Reisverslag uit Perth, Australië van Clau K - WaarBenJij.nu

Intensief, maar fantastisch!

Door: Clauvk

Blijf op de hoogte en volg Clau

23 Juli 2012 | Australië, Perth

G'day G'day Mate!

Het is weer even een tijdje geleden dat ik wat geplaatst heb en dit vanwege het feit dat ik een hele tijd geen internet tot mijn beschikking had. Schrik dus ook niet, het wordt een mega update, doe het gerust in etappes ;)

Ik moest zelf even mijn vorige reisverslag teruglezen om te zien waar ik gebleven was.
In mijn vorige reisverslag ben ik geeindigd voordat ik naar de Gold Coast ging.
Hier ben ik 2 nachten verbleven en ik was doodziek, daarnaast regende het 2 dagen lang in het altijd zonnige Goldcoast, dus ik heb werkelijk niets anders gedaan dan geslapen, mijn spullen ingepakt en rustig aan gedaan. Ook wel een keertje lekker.
Vanuit de Gold Coast vloog ik naar Sydney en was ik weer op mezelf. Ergens ook wel weer lekker na 1,5 week.

In Sydney ben ik 2 dagen verbleven in een verschrikkelijk hostel.
Ik leerde met 5 minuten Maxime kennen die mij Sydney liet zien. Dit is een Franse jongen die maanden lang in Melbourne is verbleven en nu bijna terug zou gaan naar huis en zijn vriendin in Nederland. In de middag hebben we de highlights van Sydney gezien, en zodra ik de stad zag kreeg ik een enorme lach op mijn gezicht! Heerlijk om na al die tijd kamperen enz weer een stad te zien, mijn jungle :P
De 2e dag wilde ik nog even goed beter worden en heb ik met Maxime paar films gekeken en verder niet veel uitgevoerd. De volgende dag zou ik aan mijn grote reis van 15 dagen beginnen van Sydney naar Alice Springs. Ik moest hiervoor om 5 uur in de ochtend op. Liet ik nou alleen net in het weekend vertrekken en dus vroeg naar bed gaan op een stapavond, wat op zich niet zo erg is, alleen ik sliep op een kamer met langblijvers (zo noem ik het dan, mensen die langere tijd op 1 plek zijn en werken en dus van de kamer soort van hun huis maken). Ook niet zo erg, maar om nou rond half 1 wakker gemaakt te worden door degene die in het bed onder mij sliep omdat hij blijkbaar nogal opgewonden was en vervolgens seks heeft met een nogal luidruchtig meisje 2 uur lang, dat vond ik toch niet zo grappig!
Heb er dus ook na een tijdje wat van gezegd, want mijn bed ging alle kanten op en na een half uur zei ik dan ook: uhm...ben je nou nog niet klaar, jeetje man, zo moeilijk is het toch niet? Vervolgens zijn ze in een ander bed gekropen (vraag me af of die persoon die daar normaal slaapt dat ooit te weten is gekomen) om daar verder te gaan zodat het bed niet zou schudden, laat dat bed nou alleen dwars tegen de mijne aanstaan en ik dus nog steeds alle kanten opgaan :S Geen succes dus en ik was blij dat het 5 uur was en ik weg kon :P

Nou goed, mijn trip!
We begonnen in Sydney en we waren een groep van 10 mensen en een guide, Disco.
Disco was zo maf als een deur, maar erg leuk.
Met de hele groep klikte het gewoon al super snel en hadden we echt een hele leuke tijd. Maakt de trip zelf al geweldig, maakt het niet uit wat je doet.
Het eerste deel was in 3 dagen van Sydney naar Melbourne en tijdens deze dagen zijn we naar Canberra geweest (hoofdstad van Aussie, omdat het tussen Melbourne en Sydney in ligt en ze het niet eens konden worden welke van de 2 hoofdstad moest worden).
Canberra is best een saai stadje. Het heeft het parlementsgebouw, de ambassades, memorial gebouw en dat is het wel.
We zijn na Canberra naar de snowy mountains gegaan en omdat het winter is, ligt er dus ook sneeuw nu en is het een skigebied. Hier hebben we gesleed van heuvels af, best grappig, maar behoorlijk koud in je spijkerbroekje :P
We zijn doorgereden naar de staat Victoria en in deze staat hebben we nog een wandeling naar een uitkijkpunt gemaakt, erg gaaf als je dan uiteindelijk op een rots staat en er is verder niets om je heen.
En voordat we het wisten waren we 3 dagen verder en zaten we in Melbourne!
In de trip van Sydney naar Melbourne heb ik behoorlijk wat wilde dieren gezien die alleen Australie heeft, zoals Kangaroos (Disco die erachteraan rent zodat ze gingen springen, hilarisch), Emu's, wombat, platypus (die zie je niet zo snel, dus dat was wel bijzonder) en eagles.
In Melbourne hadden we 1 dag voor onze eigen besteding en deze hebben we met de meeste van de groep samen doorgebracht. Erg gezellig. En in Melbourne heb ik nog pinguins gezien, ook gewoon in het wild bij zonsondergang. Erg bijzonder ook, en stinken dat het deed :P

Vanuit Melbourne zijn er maar 4 van ons doorgereisd, waaronder ik. We kregen nu een nieuwe guide: Shelley.
Super leuk mens, heel gezellig en aardig en was net zo gek als een deur als Disco. De groep die nu mee ging die is gebleven tot Alice Springs, dus de laatste 11 dagen, er was 1 meisje die weg ging in Adelaide na 3 dagen en in Adelaide kregen we er een andere jongen bij.
Vanuit Melbourne begonnen we met de Great Ocean Road, dit is een toeristische snelweg langs de zuidkust.Erg mooi om te zien!
Langs deze weg kwamen we langs Torquay, een surfersdorpje, we zijn in Kenneth River koala's gaan spotten en gevonden, erg cute, zou er zo eentje mee naar huis nemen (net als een wombat trouwens, die van elkaar afstammen). In dit gebied waren ook enorm veel papegaaien die dus gewoon bovenop je kwamen zitten, zeker als je een beetje eten in je hand had, dus ik had er op een gegeven moment 5 op mijn schouders, armen en hoofd, erg grappig.
We zijn naar de 12 Apostels geweest, dit zijn soort overblijfselen van een rots die nog overeind staan midden in de zee, vanuit de lucht zijn er 12 te tellen en vanaf ons uitkijkpunt 10. Met zonsondergang was het best mooi om te zien.
De eerste avond met de nieuwe groep verbleven we in Port Campbell. De meeste zijn heel even de pub ingedoken, voor een beetje bonding. Ik en een ander meisje, Lynsey, bleven in het hostel, ik was gebroken en zei was niet zo lekker. We klikten behoorlijk goed en de rest van de reis zijn wij ook behoorlijk close geworden. Lynsey is een Schots meisje uit de buurt van Edinburgh en ze heeft gigantisch veel humor, lekker sarcastisch. Dus dit was wel heel leuk.

De volgende ochtend zijn we nog langs andere rotsformaties geweest, zoals London Bridge. We zijn langs een strandje geweest die tussen 2 rotsen inlicht met een grotje. Vond het daar erg mooi, mooi strand en het had iets romantisch, misschien ook met het onderliggende verhaal dat daar een schipbreuk is geweest en een man een vrouw had gered en ze een paar nachten samen in de grot moesten verblijven, ahhhh ;)
's Middags zijn we naar de Grampians gereden, uit vulkanisch gesteente oid ontstaan. Hier hebben we een boomerang beschilderd en dus onze eigen boomerang gemaakt (een terugkerende, jawel).
De volgende dag hebben we een hike gedaan door de grampians, super gave wandeling over rotsen en door kleine kieren enzo en het uitzicht was super gaaf, mooie foto's gemaakt. Rene die we een beetje tot onze fotograaf hadden omgedoopt door zijn camera, ideeen en no-fear die stond dus op een richeltje in de vallei om de foto's te maken, doodeng! Maar goed, ik maakte een sprongfoto op het uiterste puntje met achter me en naast me een afgrond van 800m :P Wel een leuke foto geworden :P
We hebben verder nog watervallen gezien.
Ik vind Victoria de mooiste staat, het is het groenst tot dusver en je zag het landschap ook echt veranderen toen we de grens overgingen naar de staten die ernaast lagen.
We kwamen 's avonds aan in Adelaide, South Australia, waar de klok een half uur terug ging.

In Adelaide werden we in het hostel verdeeld over kamers en Lynsey en ik wilden graag bij elkaar geplaatst worden wat gelukkig mogelijk was. We kwamen op de kamer en we zagen dat we samen met 2 oudere vrouwen sliepen, en met ouder bedoel ik 65+. We hebben ons rotgelachen, we vonden het wel leuk.
Lyns en ik wilden namelijk allebei een goed bed en een stopcontact dus we waren al naar boven gesprint om de bedden uit te zoeken terwijl de rest van de groep nog aan het inchecken was :P Totdat we tot de conclusie kwamen dat als de oudere dames niet al waren ingecheckt, dat we zoiezo de bovenste bedden hadden moeten kiezen, want die oudjes laat je niet op een hoogslaper slapen :P
Uiteindelijk bleek de rest van de groep niet eens in die kamer te slapen :P

In Adelaide hadden we weer een dag om zelf te besteden en ik ben deze dag samen met Lynsey op pad geweest. Erg gezellige dag gehad en echt heel veel gezien, helaas maar 1 dag voor Adelaide, had er graag nog een dag gebleven, erg leuke stad en super vriendelijk.
We zijn naar de chocoladefabriek Haighs geweest waar we allemaal chocola ook kregen. Het is voor ons allebei ons favoriete eten, dus toen we daar binnenkwamen vermaakten we ons prima :P
Verder zijn we in de kathedraal geweest waar een bruiloft bezig was en waar we gewoon naar binnen mochten, dus we hebben ook nog een bruiloft bijgewoond van 2 totaal onbekenden :P Geweldig :P
En we zijn het museum ingeweest wat super groot was.
Kortom een topdag.

Vanuit Adelaide was het tijd voor de Flinders Ranges! Dit is een enorm uitgestrekt gebied in de outback, op de kaart gezet door Flinders in 1802 en het was zo nauwkeurig gedaan dat de kaarten die tegenwoordig gebruikt worden nauwelijks veranderd zijn. Hier hebben we een wandeling gemaakt, door de regen, maar erg mooi.
We zijn naar een wijnproeverij geweest (om 11 uur in de ochtend) en ik zou mezelf niet zijn als ik de uitspuugbak of de overgebleven-wijn-bak vind om alles weg te gooien, dus ik tikte alles achterover en was dus erg gezellig en giechelig na dit proeven, zeker omdat de lunch daarna pas kwam.

We hebben wallabies gespot, erg mooie met veel kleuren (er zijn schijnbaar heel veel verschillende soorten).

Na een paar dagen zijn we de echte Outback ingetrokken. In Port Augusta hebben we de laatste inkopen gedaan, want daarna zou alles duur worden omdat het in de middle of nowhere was (en het was ook echt niet te betalen daar).
We zijn de Stuart Highway gaan volgen en het zand werd ook echt steeds roder. We zaten in the Red Centre.
We hebben die nacht geslapen in Coober Pedy.
Dit is een dorp die bekend staat om zijn opal mining en omdat het daar zo ontzettend heet wordt in de zomer dat mensen in grotten leven en onder de grond.
Onze slaapplaats was dus ook in een grot. De grotten daar zijn rond de 23 graden, zowel overdag als 's nachts, zowel in de winter als in de zomer, dus veel beter te overleven.
Was verder een beetje uitgestorven dorpje en ik zou er voor mijn verdriet niet willen wonen, ook al verdien je heel veel daar.
Maar was erg gaaf om een keer mee te maken.
In Coober Pedy zijn we naar een opvangcentrum geweest voor kangaroos en dit was gewoon te schattig! We hebben kangaroos gevoerd, geaaid en ik heb er zelfs 1 gezoend, hihi!
Zo lief!! Ook die wilde ik meenemen :P

Na Coober Pedy was het tijd voor 3 nachten in een swag. Een swag is een matras met erover heen een soort tentje, je kan er zelf inkruipen met je slaapzak, maar dan is het ook echt vol. De tent gaat dicht over je slaapzak en dan lig je in een warmbedje. Heel apart, want je slaapt dus gewoon op een matras onder de sterren naast een kampvuur. Heb nog nooit zo erg gebaald dat ik lens-dragend ben, want ik zie dus geen sterren :S Maar goed...het was echt super gaaf om mee te maken.
We konden dingo's tegenkomen daar (minder agressieve dan op Fraser Island) want we zaten boven de dog-fence die Noord en Zuid Aussie scheidt, zodat de dingo's alleen op het noorderdeel van het eiland blijven.
De swag was de 1e 2 nachten ook prima warm. Ik heb ook verbazingwekkend goed geslapen, had ik niet verwacht, want ik haat slaapzakken. Je merkte ook echt dat als de rits van de slaapzak openging dat het koud was.
Ik heb 1 ochtend Martin wakker moeten maken en die had zijn swag zo ver dichtgedaan dat hij ook de flap over zijn hoofd had gedaan. Nou ik vond het best creepy, want is dus net of je een lijk gaat checken :P
De laatste nacht was de swag wel erg koud, omdat ze te klein waren, dus je voeten kwamen over het matras heen, daarnaast vroor het die nacht ook flink en bij het wakker worden lag er dus ook echt vorst op mijn kleren en slaapzak enzo.
Het was overdag alleen best lastig aankleden, want we stonden om 5 uur op in de vrieskou, maar rond 10-11 uur in de ochtend was het zo enorm warm dat je wel in een korte broek kon lopen.

Na de eerste nacht in de swag kregen we een andere groep erbij, dus we gingen met zijn 17en verder. De groepsleider die we toen kregen was lang niet zo leuk, het leek wel bootcamp. Maar goed, we hadden elkaar.

Overdag hebben we Kata Tjuta gezien, rotsformatie die is opgebouwd uit kleinere rotsen, hier hebben we een wandeling gemaakt en daarna zijn we doorgereden voor een zonsondergang bij de Uluru, de Red Rock. Dit is de grootste monolith (1 rots) in Australie en die omringd wordt door niets. Ze zeggen dat de rots magische krachten heeft doordat hij van kleur veranderd bij zonsopgang en ondergang. En in de winter veranderd hij niet zoveel van kleur bij opkomst.
Voor de Aboriginals is de rots ook heilig en sommige delen mochten dan ook niet gefotografeerd worden.
Het was heel bijzonder om dan eindelijk die rots te zien en de kleurverandering te zien, voor een paar seconden was hij vuurrood.
De volgende dag hebben we een wandeling om de hele Uluru gemaakt bij zonsopkomst. Erg gaaf. We deden dit met het vaste clubje en was dus super gezellig.
Lynsey, Janina, Carolina en ik waren ondertussen ook echt hecht geworden, dus was erg leuk om met een meidengroep vanalles te doen.
Na onze eigen wandeling kregen we nog een tour langs een deel van de rots door een Aboriginal en een tolk, was erg bijzonder. De man vertelde de verhalen die de Aboriginals honderden jaren geleden op de rotsen hadden getekend en hij vertelde het in zijn eigen taal. Heel apart.

Na de wandeling bij Uluru, wat echt helemaal fantastisch was, zijn we naar King's Canyon gegaan, waar we de dag erna een wandeling hebben gemaakt. Ook echt super bijzonder. King's Canyon wordt ook wel the lost city genoemd en in feite loop je dus op land wat miljoenen jaren geleden zeebodem is geweest en dat is dus ook nog wel te zien.
Heel apart.

Na deze wandeling was het einde van de reis in zicht en kwamen we aan in Alice Springs.
We hebben hier nog met de hele groep gegeten en foto's uitgewisseld enzo en toen was het tijd voor afscheid, na 11 zeer intensieve dagen!
Lynsey, Martin en ik waren de enige die 2 nachten in Alice Springs verbleven, de rest ging allemaal de dag erna gelijk weg.

In Alice heb ik samen met Lynsey en Martin de dag doorgebracht. We zijn even naar het Royal Flying Doctors Service Museum geweest. Nou ik weet mijn toekomst ;) Ben verliefd!
Verder hebben we het rustig aan gedaan.
In Alice mocht je 's avonds zoiezo niet naar buiten tenzij je met zijn 3en was, omdat er de afgelopen maanden veel aanvallen van verkrachting en geweld waren geweest door de plaatselijke Aboriginals. Ik heb nergens last van gehad, maar goed , je vermijdt het dan toch.
En toen kwam D-day! Lynsey ging heel vroeg weg en hebben dus afscheid genomen.
We kwamen er vroeg in de trip al achter dat we allebei in Sydney zijn met oud en nieuw, dus dit gaan we samen vieren super leuk!
En ik heb toevallig vanmiddag gehoord dat ze haar ticket naar Perth heeft geboekt, ipv naar Broome, en ze komt dinsdagochtend aan en ik vlieg woensdagochtend weg, dus komende dinsdag gaan we weer een hele gezellige dag hebben! Had haar al gesmst dat Perth zonder haar niet hetzelfde was ;)

Ik ben nu dus al een week in Perth, dit is aan de westkust. Hier worden regelmatig mensen verscheurd door haaien. Nou ik ben gister naar het strand geweest, heb er geen 1 gezien :P
Schijnen ook dolfijnen te zwemmen. Ben zelf heel even de zee ingeweest. Elke Aussie vind het te koud, voor ons Nederlanders is het echt warm. Dus ja om jullie even jaloers te maken, het is hier winter, maar ik lig wel in bikini op het strand :P
Verder is het een gewone stad met zijn dingen. Het heeft een enorm mooi park, King's Park. Hier heb ik een tour gevolgd over Aboriginal cultuur, gegeven door een Aboriginal. Heel erg interessant, hij wist zoveel dingen te vertellen en vertelde het ook erg leuk.
Verder heb ik het in Perth lekker rustig aangedaan. Voel me namelijk echt oud :S Heb nergens energie meer voor, ben gesloopt elke avond... :S Slaap ook slecht door de hostels, ben blij als ik weer in NZ ben en mijn eigen spullen, bed, omgeving en privacy heb.
Maar goed nog 3 weken en dan ga ik naar het zuidereiland, waar Chae mee gaat voor 3 weken, super super leuk! Echt heel veel zin in!
Maar tot die tijd ga ik nog genieten van Lynsey die komt, 3 dagen Melbourne en 11 dagen Tasmanie.

Ondertussen is het een gigantisch verhaal geworden en dit is echt maar een mini stukje van wat ik allemaal te vertellen heb en wat voor leuke dingen ik gezien en gedaan heb. Het is ook heel lastig om over te brengen hoeveel lol ik met de groep heb gehad. Om even aan te geven, ik hou een dagboek bij (die ik er net ook echt even bijgepakt heb, want ik vergeet gewoon echt wat ik allemaal gedaan heb, zeker omdat je zoveel doet op een dag), maar dat dagboek is 35 pagina's lang over alleen die 15 dagen. Dus tja dit is echt een mini samenvatting.

Foto's volgen snel! Zal denk veel op FB plaatsen, kan niet alles hier plaatsen, maar het is erg moeilijk om een selectie te maken uit 6000 foto's ;)

Liefs en tot snel!
xx

  • 22 Juli 2012 - 13:42

    Stefan,Joyce,Floor:

    Ha meid, geweldig weer je update. Ik lig nog in een deuk dat je bed alle kanten opging, haha. Geweldig dat je zoveel ziet en doet, dat kun je ook bijna niet beschrijven. Aangezien je nog wel ff hebt daar geniet er maar goed van!
    Dikke kus vanuit een, eindelijk, zonnig Nederland!

  • 22 Juli 2012 - 14:46

    Tineke:

    Gelukkig heb je je bootcamp overleeft hihi.
    Fantastische foto`s, en zal niet teveel stil staan bij de foto waarin jij een sprong gemaakt hebt (zag beide kanten afgrond!!) de foto is wel super geworden. En zo lief van die kleine kangaroe. Je maakt zeker veel mee, maar je geniet er ook van zo te zien/lezen.
    Op naar de volgende avonturen in Melbourne,Tasmanie en NZ.

  • 22 Juli 2012 - 16:18

    Els:

    Heey Claudia, mooie verhalen hoor, jij maakt wat mee. Errug leuk om te lezen, en vooral dat het goed met jou gaat. Wat een variatie in deze reis. Ze zeggen wel eens dat het een ervaring voor je leven is, maar dat geloof ik graag.
    Ik lees dat je ontzettend veel plezier hebt, geniet van het vervolg van je reis: Tasmanie lijkt me ook wel wat, en vooral heel veel plezier, dikke kus, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Clau

Hoi allemaal, Voor iedereen die mij wilt volgen in het buitenland :) Groetjes, Claus

Actief sinds 09 Jan. 2012
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 33133

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 05 Januari 2013

Mijn eerste reis

02 Maart 2015 - 30 November -0001

Emigratie

Landen bezocht: